
La jornada, organitzada per PIMEC amb la participació de l’ACCID, va incloure la presentació de la monografia Empresa familiar: reptes, eines i continuïtat en un entorn canviant i una taula rodona amb representants d’empreses familiars
Els reptes que afronten les empreses familiars i les eines necessàries per garantir-ne la continuïtat van centrar la jornada “Empresa familiar: reptes, governança i continuïtat”, celebrada el 23 de setembre a l’Auditori de PIMEC, a Barcelona.
La trobada va posar el focus en un model empresarial amb un fort arrelament al territori i una marcada vocació de llarg termini, però que també ha d’afrontar reptes vinculats a la governança, la professionalització de la gestió, el relleu generacional, el finançament i l’equilibri entre les dinàmiques familiars i empresarials.
La jornada va estar organitzada per PIMEC i va comptar amb la participació de l’Associació Catalana de Comptabilitat i Direcció (ACCID), en el marc de la presentació de la nova monografia Empresa familiar: reptes, eines i continuïtat en un entorn canviant. La publicació, editada per l’ACCID, recull reflexions i eines orientades a ajudar les empreses familiars a afrontar els principals desafiaments del context actual.
Una monografia sobre els reptes de l’empresa familiar
La jornada es va iniciar amb la benvinguda de Josep Ginesta, secretari general de PIMEC, i va continuar amb la presentació de la monografia a càrrec d’Oriol Amat, president de l’Observatori de la Pime de Catalunya i catedràtic d’Economia Financera i Comptabilitat de la Universitat Pompeu Fabra, i Xavier Subirats, president de l’ACCID.
La publicació aborda l’empresa familiar des d’una perspectiva que combina coneixement acadèmic i experiència empresarial i posa el focus en qüestions clau per a la seva evolució i continuïtat. Entre aquestes qüestions hi ha la successió i el relleu generacional, la professionalització, la presa de decisions, la governança i la capacitat d’adaptació davant un entorn econòmic i social canviant.
En aquest sentit, la monografia planteja l’empresa familiar no només com una estructura de propietat, sinó com un projecte empresarial vinculat a valors com el compromís, el llegat i la visió a llarg termini.
Experiències empresarials per parlar de governança i continuïtat
Un dels moments centrals de la jornada va ser la taula rodona “Empresa familiar: reptes, governança i continuïtat”, que va permetre incorporar la perspectiva de empreses familiars i compartir experiències sobre els processos i decisions que condicionen la continuïtat dels projectes empresarials.
La taula va comptar amb la participació de Anabel Molina, directora d’Administració de Hierros Molina, i Meritxell Pi, directora General Financera i d’Acció Corporativa d’ICG Group, i va ser moderada per Mireia Cammany, vicepresidenta de PIMEC.
El debat va permetre abordar els diferents factors que intervenen en la consolidació i continuïtat de les empreses familiars, des de la necessitat de disposar d’estructures de govern adequades fins a la professionalització de la gestió i la preparació dels processos de relleu.
També es va posar de manifest la importància d’anticipar els reptes i establir eines que facilitin la presa de decisions i permetin preservar el projecte empresarial al llarg de les diferents generacions.
Governança i relleu generacional, claus per al futur
La jornada va servir així per posar en comú la perspectiva acadèmica i la realitat de les empreses familiars i reflexionar sobre com reforçar la seva capacitat d’adaptació en un entorn cada vegada més canviant.
La governança i la continuïtat generacional van ocupar un espai central en les reflexions, juntament amb altres aspectes com la professionalització, el finançament i la gestió de les relacions entre família i empresa.
Amb la presentació de la nova monografia i el debat entre professionals i representants empresarials, la jornada va contribuir a generar un espai d’intercanvi de coneixement i experiències al voltant d’un dels models empresarials amb més pes en el teixit productiu català.
La trobada es va cloure amb la intervenció de Mireia Cammany, vicepresidenta de PIMEC, després d’una sessió que va posar de manifest la necessitat de combinar visió de llarg termini, professionalització i eines de governança per afrontar els reptes de l’empresa familiar i afavorir la continuïtat dels seus projectes.
